Monday, August 11, 2008


Amsterdam airport-Schipol


After da landing , aku pn cepat2 la g cari gate C7 yg kalu dilihat dr map sgt jauh. Barang2 dlm airport ni murah2. Siap ada sales lagi. Sblm nk g gate C7, lalu immigration dulu. Cuak gak aku. Orng kaunter immigration tu lame gile tgk passport aku. Pelik sgt ke visa aku? Then lepas. Alhamdulillah.Time tgh que ni, nmpk org Malaysia. Tp aq x brani tegor.Tah nape.Sejak flight ni, aq da x rajin tego org. Dlm kepala otak aku asik fiki orang lebih pentingkan privacy.So, malas la tego. Aku gak yg rugi.


Gate C7. Connection Flight Amsterdam-Paris

Sampai kat tempat scan, aq tgk org bukak tali pinggang. Kat KL x cmni pn. Tapi xnk dia raba2 plus soal2 aq, aq pn buka belt aq skali. Laptop dlm beg pn kena kuar kn.Da lepas part 2 aq lega sikit. Aq jalan la sambil2 tgk kdai2 yg cmbess dlm airport tu. Sampai gate C7, still awal lg. Ada dlm sejam lebih sebelum flight Amsterdam-Paris. So, aq kuarkan la laptop nak online. Skali xde wifi free. Kene bayar kot.Bosan kot. Duduk je situ sampai check-in time.


View dari seat before take off.


Bila da check-in, naik plane, aq dapat tepi window lagi. Pagi ni ok la, leh tgk view. Flight Amsterdam-Paris x ramai orang. Kosong.Kalu tgk view dr atas, penuh ngn ladang2. Kaler hijau+coklat je. Before take off ade demo safety yg famous tuh. Haha~ Tapi pelik kot, flight KL-Amsterdam xde. Huh?


Melepasi awan biru


Snack dlm flight Amsterdam-Paris






Charles De Gaulle, Paris Airport.

Amsterdam-Paris dalam 45 min je. Tp dlm boarding pass dlm 1H30M.
Landing je, aq rasa sejuk. Maybe sbb pagi lagi kot. So, aq cepat2 la g claim luggage kat tempat pusing2 tuh. Tah nape. Aq cuak luggage hilang. Skali beg aku antara yg awal kuar. Bila da amk luggage, trolley, aq pn jalan kuar heading ke TGV Station. Smp TGV, aq pelik. Aik, xde custom ke? Di sebalik kepelikan itu, aku wat selambe je sbb aq kuar ikut jalan org kuar kot. Xde skip mane2 jalan pn.



TGV Station, Paris

TGV Station



’Pahr ley vou anglay?’ (Can u speak english?)

Sambil wat muke selamba cm xnk layan aku+ betul2kn barang kat counter, then dia reply

‘Yes’

Aq pn bli la tiket yg dicadangkan Mr.Raymond walaupn terpaksa menunggu dlm 3-4 jam.Minah counter 2 speaking cam robot hafal lirik. Huh~
Kat sini aq try on9.
Yes!
Dapat on9. So, dpt la aq settle kn bende2 penting sikit.
Then, batt nk kong! Argh! Nk wt pe nnt? Lama lagi kot! Mmg ade soket untk laptop/on9 tapi kepala dia lain. Area ni plak xde kdai utk aq bli soket tuh! Tepaksa la aq “melangok” sambil tgk2 org. Jadi orang bisu. Ni nak nanges! Sorang2. Xde org nk borak. Tah bape kali da aq wat tawaf kat stesen TGV tuh. Dlm sejam nk sampai TGV, sorang gadis French duduk sebelah aq.

K: ‘Can u speak English?’
F: ‘Yes.’

Lega aku. Leh ajak borak.

K: ‘R u French?’
F:’Yes, just came back from San Francisco for student exchange. I like learning foreign language.’

Dia kuarkn la tshirt I♥SF yg penuh dgn sign kawan2 dia kat San Francisco tunjuk kat aku. Then dia mintak tgk duit Malaysia. Bila aku da tunjuk. Aku offer la dia simpan tapi dia xnk lak.Then, we talk bout language n culture. Dia mintak aq tunjuk contoh ayat dalam bahasa Malaysia. Lama gak r kitorg borak. Bile aq nk gerak, skali lagi aq terasa amat berat mulut utk mtk email dia. Perception French amat pentingkn privacy dia semakin menebal dlm hati aku. Aduhh!!
So, kitorg bye2 cm tu je.


5 ogos 2008
7pm-malaysia time
1pm-local time (France)

Baru naik TGV. Kat airport ni perfume dlm 30 euro.xtau la mahal ke x. Cm rm 30. gatal je tangan ni walaupn jalan laju2.
Nasib aq baik lagi. Mamat sblh aq ni leh speaking english. Dia dok baca death note tp dlm French r. Kat sini pelik. Xde mesin untk masuk kad. Ko just scan kad ko then masuk tren. Then cmne nk detect org tipu ke x? [dlm tren ada orang check].
9.40pm-malaysia time

Tuka tren kat lyon. Nasib mamat 2 tunjuk platform mana. Sbb gap 15 min je. Then dia wish good luck! Skali lagi aq berat mulut nk mntk email. Aduh!! Skrg dlm tren g grenoble. Btol kata Mr Raymond, sume bangunan banyak kotak2. diorg xpentingkn estetika seni sgt. Yg penting tujuan bangunan tu. Jalan pulak kecik je. Kete pn x bnyk atas jalan plus slow2 je sume.

Sampai station grenoble aku terkapai2. keluar tempat yg salah. Then msti la org yg tgh tunggu aku tu x jmpa kn. Aq try call tapi x dapat. Then aq jalan smp depan station pastu masuk dalam. Nmpk la sorng gadis ni pegang kertas A4 tulis monsieur KHAIRUL.
Haha. Aq g la tegur dia. Nama dia farah.Beli air jap. Then g bilik aku. Dekat je ngn station.

After da masuk bilik, letak barang, settle pasal bas g keje, Farah bawak aku jalan2 grenoble. Bess gak bandar ni. I think I would love it. Xde la kmpng sgt.

Tgh jalan2 tu jmpa la dak Malaysia. Aku rasa la . tapi aku x tego. Bila masuk satu supermarket ni, diorg pn ada.

Aku pe lagi, tego la. Mintak no phone. Nama dia pn farah. Lg 2 org tu adik dia dari malaysia datang jalan2. So, aq ajak dia jalan2 esok. Tunjuk bandar ni. Da habis beli food utk dinner ngn brkfast (biscuit,bun), aku pn di hanta balik bilik. Unpack barang sikit2, then qada’ semua solat [teruk betol], then tido trus. Penat kot.

Total masa traveling 24 hours!!!
Sbb gerak dari KLIA 11H10M.
Smp grenoble 11H+ (Malaysia time)

Alahamdulillah, sepanjang perjalanan aku dipermudahkan. Semua yang aku jumpa boleh speaking English walaupn tergagap2.

Thanx kpd kawan2 yang call (izzi, anies, lukman,dr naufal) n kepada yg bg sms!

13 comments:

Unknown said...

ahaha..

nice journey keyrol...

tuala muka panas tuh nk kasik ko cam segar sket la..kot2 ader air liur basi...

neway..ingat nk jumpe b4 ko flight..tp cam x sempat jer..

hopefully ko pepandai la jage diri kat sana..

jgn wat org pandang pelik plak kat ko...

nnt bulan pose..aku mail resepi best2..ko jgn sedeyh yer....kan da pandai masak kan...


by da way..take care ya...

amboi..byk gak yer awek malaysia yg berkenan kat ko...cam x bese lak..wat2 malu konon..

pigi daaaa....

Ikalel said...

Ak dulu smpai, ak g gate C4. Banyak bnda bahaya kat situ. Skunk dah tutup dah gate C4 tu. Pasal kerap berlaku letupan kat situ.

Kalau murah brg kat situ, ak nk BMW sebijik. Jangan lupa ek.



Ni ak ada blajar gak bahasa perancis masa kat gate C4 dulu..

'Pahr ley hor tak lou jemn boul.'

Cuba la teka mksud dia jika tuan hamba bijak bestari...


http://www.neorackle.com

Areif Azree said...

uih ni saje je nk wat ak jeles ni...harap2 impian ak nk round europe jd after final year...

epulupe said...

woa~~
24 hrs.....such a long journey...
psstt: cmne la ko bole ingt all da dialogues dlm plane tuh...haha

psstt: euro trip, rembat sumtink utk ak!!
haha....

kish sdp la kerol!!!!

-smoge ko sng dpt food kt sane-
-tmpt ak asek mkn kebab je la~~-
lelame jd debab...haha

Achan Sinclair said...

bawak balik Farah sebagai buah tgn kepada aku..lupakan saja mesej ini jika Farah yg dikatakan itu tak de iras jessica alba..

Anonymous said...

hye keyrol..
very nice+interesting trip..
dun even noe,u r keeping a blog..
keep writing on anout france n everything there!!~

tc there~

Anonymous said...

fazril ni...seronok baca blog ko..keep it up bro!..

aku prefer ko makan noodle yang ader tanda halal la...coz maner la tau perisa ayam yang dier guner tu x disembelih ayamnyer dulu...hehe

hati2 kat negare orang...seronoknyer da pi france...biler la aku nk ke sana..huhu

jebat said...

hoho best seyh cerita2 ko keyrol~
bjalan bjalan gak
keje bagi manthab
rajin2 bkk kitab
hati jgn malap
nnt minda gelap
ilmu kasi gilap
baru diri jadik lengkap
hehe. ok then, ws ^^

p/s: weh aku pun call gak, cuma ko je yg buat2 bizi taknak angkat~ huh!

-fzan-

Keyrol Anwar said...

Anes: Lap air liur basi? Towel dia bg after take off kot.ko nk bg aq kempunan kn nk anta recipe.uwa! Btw, sape yg berkenan kat aq? xde kot! haha :P

Neorackle: sgt politikkn gate C4~~

Areif: Jom2.. ehe!

Epul: Aq menulis dlm diary.hehe! cute kn. erk! Kt sini pn bnyk kebab.Pipi jgn debab sudey! :P

Achan: Farah adalah heavy smoker. Mahukah anda?

Najlaa: Thanx!

Bos: Mai la sini. Aq sorg2 kot.ehe!

Jebat: Sejak bila ko jd pahlawan melayu ni pojan? Alor, ko call aq time tgh drive kot. Aq driver grade A+ k. sgt berhemah.hehe :P
sorry anyway if ko terasa.

Ikalel said...

'Pahr ley hor tak lou jemn boul.'

Mana ada ak politik apa2...

Pale hotak lu jambul


http://www.neorackle.com

nur ikmal said...

huwaa~

sonoknye~

take dis oppurtinity sebaik mungkin~~~

ak bangge ngn kosmet ak a.k.a "teman seperjuangan irc "@"kaki irc"

ak nk sejibik keychain dr sane~weee

take care k..rajen2 pm ak

Unknown said...

Jelez la aku dgn ko. aku tgk france kat dlm gambo je. ok la keyrol x yah minta email borak pun dah ok. kalo aku la conform diam je. anyway good luck keyrol. buat keje leklok jgn ngelat.

Dzulfarqeish bin Zainuddin said...

panjang sgt post ini..gian nk update r nih..haha..
sian die..xde wifi kat bilik..
balek kj, bosan je..haha..

neway, best do tmpt ko..sempoi2..
ade cable car yg xthn tu..gile best!

meh2 dtg sini plak, tgk lembu..haha..