Monday, August 11, 2008



4 ogos 2008-10.50 pm [Malaysia time]

Dah dalam flight. Seat no 66 J (tepi window). Bila tgk steward/stewardess teringat entry dlm blog annas. Btol ape yg dia kata. Cuma MAS je yang lawa2 & muda2. KLM ni semua tua kot. Org seat depan ni siap bawa bantal lg! Msti slalu travel ni. Perasaan aku sekarag ni ? Xde perasaan. Biasa je. Td pn x nangis or sedih. Just my mom cam risau sikit. Peluk sekejap je. X tgk muka mama lama2, takut sedih. Yela, pegi ke Negara yg kita don’t speak their language. Susah sikit kot plus sgt risau. Sume passenger dlm flight KLM ni mat salleh je.Seat aku 2nd last dr blkg. Seat sebelah aku kosong. Bess ke? Ok kot, ada space utk aku sikit. Dlm flight ni bg selimut ngn bantal yg kecik dan nipis. Selawat je banyak2. Skrg da pukul 11.03 pm. Segan lak nk camwhoring dlm ni. Kalu ade membe ok la. Macam aku sorang je Malaysian dlm ni. Mayb malaysian semua naik MAS kot. Sgt patriotik. Da ada announcement from pilot ‘We expecting a smooth flight and a light turbulence’. Td masa scan berbunyi. So, diorg check la satu badan.

Mamat Check: ‘Ni pen ke?’, sambil tangan dia kat poket aku.

Aku : ‘Ni bekas ubat sakit tegak, Dequadin’

Mamat Check : ‘Boleh abang tengok ?’

Aku: ‘Boleh’, aku pn keluarkn dari poket la. Dia buka bekas Dequadin tu.

Mamat check : ‘Bende ni yg berbunyi’

Aku: ’O, yeke?.’

Then aku ngn cuaknya reply,

Aku: ‘Abg amk la, sy takut kat sana ada problem lak kang’.

Mamat Check: ‘Eh, xpe2. Xde pape.Amk makan kat atas.’

*sgt cuak kn aku? Haha~

Cabin crew ni xde la friendly macam aku bayangkan. Macam dalam iklan2 MAS or Thai Airways. Maybe sbb diorg bukan asian kot. Asian kn peramah sikit. Haha! Yeke?

‘Cabin crew ask for license’. Apakah?

Kat scrin display flight info.
Flight duration= 11H45M






11.14pm
Da stat gerak. Lama betol reverse. Flight safety video pun display.

11.20pm
Lama betul nk take off. KLIA ni besar kot. Kat landasan ni bnyk lampu2 kecik warna biru n hijau. Pe maknanya ek?

11.25pm
Da stat accelerate. 11km/hà140 km/h dalam masa x sampai 5 saat. Then gegar kuat gile.

11.26pm
Da naik.
Ground speed= 338km/h
Altitude=570 m
KLIA semakin mengecil. Kat scrin display direction of flight. Menuju kea rah selat melaka. Da macam google map.

11.37pm
Da lepas take off. Safety belt sign da off. Dapat earphone. Bagus r. Td kat umah cari x jmpe.Boleh bawak turun kot.[Lor, boleh cucuk kat seat je. Xleh kot laptop]

11.48pm
Ngantuk gile.Earphone pecah kot sound dia. Stewardess bg hot towel. Dunno for what. Tgk org lap muka, tangan. Aku pn follow jela.Haha! Maybe utk melembapkan kot. Nmpk org lap tray makan. Aku pn follow gak. Haha! Ada cam family Indian dok tgk2 aku. Xtau la dia India Malaysia or not.Tp rasa cm x. Anak dia cm pelik. Aku dgr dia tanya anak dia. ‘Malaysian ?’. Pelik sgt ke aku ni. Maybe dia nmpk aku sorang2 kot.

12.45am
Baru lepas makan. Menu : Salad with prawn.Hot soup.Dessert.
Rasa nk tido sgt. Argh, earphone ni x elok.

12.53am
Gegar kuat. Alarm suruh pakai safety belt. ‘Turbulence caused by high cloud’. Aku pun x paham. Haha!

1.00am
Movie: Kung Fu Panda. Bagus. Aku x tgk lagi. Tapi hampeh. Aku tetido kot.

5.00am
Dah 6 jam flight.Majoriti dalam flight ni tido.Skrg ni kat area mane atas Iran/ middle east. Sorry, im not good pasal map. Xleh baca plak kat skrin tu. Sumting like Qandahar. Ad eke name tempat ni? Outside temperature= -38oC
Patut la sejuk semacam.
Remaining flight time= 6H06M

5.16am
‘Would you like noodle or ice-cream sir?’
Aku dengan pantas jawab noodle. Kenyang sikit kot. Tp sekali tgk perisa ayam. Dia bg chopstick. Aq mintak sudu garfu. Erk, xde. Aq mula la tepiki. Kalu instant noodle kene ada halal x? Sbb dia guna perisa/perasa je. X mahu ragu2 atau was2, aku pn mintak tuka ice-cream.Walls malaysia kot. Tp sejuk2 ni makan ice-cream. Adess~ aku pn x mampu nk menghabiskan.Sejuk!

5.26am
Patutla sejuk. Skrg kat kawasan Himalaya.Btw, aq masih terfiki pasal instant noodle tu. Sbb dia gune perasa. Sape2 yg tau, inform aku k!

9.30am
Kat luar nampak cantik. Nampak 4/5 lapisan warna. Jingga, kuning kkehijauan,biru muda & biru tua.

10.03am
Breakfast time.
’Would you like to have pancake or kish sir?’
Aku mntk la pancake sbb xtau kish tu ape. Ok gak la. Tp muak kot.
Menu : fresh fruit, yogurt,pancake,butter& strawberry jam.
Aku x makan yogurt ngn frsh fruit tu. Takut sakit perut nak lawas lak kang. Ni pn tgh sakit perut. Tp tahan je.

11.05am
Nk dekat sampai Amsterdam da. Aku pn terpiki la cmne diorg arrange air traffic. Kenape xde terserempak ngn plane lain. Sape tau ? hehe~

‘cabin crew prepare for landing’
Uwa..telinga bingit. Makan gula2 pn xde effect.

‘cabin crew take your seat’

Landing dengan kasar sekali.

Sampai la aku di Amsterdam. Tp lama gak dr tmpt landing ke parking. Dlm 5-8min.


*Catatan di atas aku tulis dalam diary sepanjang flight



7 comments:

Annas Aziz said...

flight ni company mu bayar? KLM, hua2. MAS gak best, makan pun tak agak2. aku faham perasaan ko. aku pernah rasa. pasal noodle tu, tanya arr dia. kalo malas nak tanya, katok jer arr...

Keyrol Anwar said...

Annas: haah, company yg bayar. cm aq bnyk duit kn nk byr sendri...uhu!

Unknown said...

waaa. bestnya ko keyrol. aku baca post ko mcm2 benda baru aku blajo. maklum la x penah naik flight haha.

hans said...

haha betul kate annas. tanye je la noodles ape. aku tgk dulu, kalo beef or chicken aku x amek. seafood or veggie br ye. dh ko bermusafir, kene gak makan something.

shuhada said...

keyrol nak tny,sebelum naik flight KLM ni awak x specify dulu ke nak religious diets-KLM ada option Muslim diet?

Keyrol Anwar said...

shuhada:
urm, actually flight ni company book. so mmg xtau pn. sy pn xtau KLM ada muslim diet ke x.
btw, itu adlah persolan ke statement dr shuhada(muslim diet KLM)?

shuhada said...

statement...sbb saya dah check kat KLM website, KLM mmg ada cater religious diets...tp dari forum yg saya baca makanan yg ikut specs muslim diets ni xsedap sgt,hehe..xpelah,good experience:)